Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych wejdzie w życie już za rok, w styczniu 2021 roku. Jednym z „gorących” tematów dotyczącym nowej regulacji jest Wykonawca.
O co chodzi w nowym Prawie zamówień publicznych w kontekście Wykonawcy? Ustawa ma pozbyć się problemów związanych z wybieraniem przez zamawiających najtańszych ofert, a nie najbardziej efektywnych, co jest rezultatem nieuzyskania najlepszego jakościowo produktu lub usługi; nieproporcjonalnością potencjału udziału przedsiębiorców z sektora MŚP; nieefektywnym zarządzaniem procesem zakupowym i niejednolitym orzecznictwem sądów powszechnych i KIO. Problemy te zniechęcają do rynku zamówień publicznych, ponieważ często dochodzi do unieważnienia przetargów, przez problemy zamawiających ze znalezieniem odpowiedniego wykonawcy.
W nowej ustawie PZP przewidziano 3 krotnie więcej przepisów. Zagadnieniu przetargów poniżej progów unijnych w nowej ustawie PZP został poświęcony dział III. Jedną ze zmian jest ograniczenie ilości trybów udzielania zamówienia z dziewięciu do czterech. Te tryby ma zastąpić całkowicie nowy – tryb podstawowy, który w dużej mierze będzie regulowany przez zamawiającego w dokumentach zamówienia. Może to być rozwiązanie dla wykonawców, którzy będą mogli negocjować z zamawiającym treść oferty w celu jej ulepszenia (wyłącznie w zakresie elementów, które podlegały wcześniejszej ocenie w ramach kryteriów oceny ofert).
Wykonawca w nowym Prawie zamówień publicznych a elektronizacja. Wykonawca będzie zobligowany do składania ofert w systemie wybranym przez zamawiającego, który ma do dyspozycji rozwiązanie bezpłatne (miniPortal), albo platformy komercyjne. Wykonawca w nowym Prawie zamówień publicznych, nie będzie musiał posiadać kwalifikowanego podpisu elektronicznego, co było dotychczasowym obowiązkiem. Zobowiązanie jakim było złożenie oferty czy wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu będzie można opatrywać jedynie podpisem zaufanym EPUAP lub podpisem osobistym. Istotną zmianą pojawiająca się w nowych regulacjach prawnych jest wysokość ewentualnego wadium, która wyniesie maksymalnie 1,5% wartości zamówienia, a więc o połowę mniej jak dotychczas. Nową metodą przekazania wadium będzie oryginał gwarancji lub poręczenia w postaci elektronicznej.
Jeżeli chcecie Państwo być gotowi do stosowania w praktyce nowych regulacji i bez problemu radzić sobie w postępowaniach elektronicznych, skontaktujcie się z naszą kancelarią.
Nazwa przedsiębiorcy powinna dostatecznie odróżniać ją od innych i nie wprowadzać klientów w błąd. Niestety, niektórzy wykorzystują renomę innego przedsiębiorstwa, wykorzystując do tego jego nazwę. Czy takie postępowanie się opłaca? Jak chronić swoją markę?
Od kogo możemy żądać udostępnienia dokumentacji medycznej? Kto może uzyskać dokumentację medyczną i czy takie żądanie podlega opłacie? Na te pytania odpowiada mec. Ewelina Lemieszek, radca prawny naszej Kancelarii. Zapraszamy do lektury
Odpowiedź brzmi: nie zawsze. Najprostszym, najszybszym i stosunkowo tanim sposobem zakończenia sprawy o błąd medyczny jest ugoda.