Jak dostać odszkodowanie za błąd medyczny?
05.09.2020
mec. Wojciech Kucharski

Wiele osób dzwoni do naszej kancelarii twierdząc, że są ofiarą błędu medycznego. Profesjonalne i rzetelne podejście do sprawy, jakim cechuje się nasz zespół, wymaga od nas kompleksowej analizy sprawy. Jakie podejmujemy kroki i czego potrzebujemy, by rzetelnie ocenić Twoją sprawę? Co musisz zrobić, żeby dostać odszkodowania lub zadośćuczynienie za błąd medyczny?

W pierwszym kroku poprosimy Cię o opisanie przebiegu wydarzeń, skompletowaniu i przekazaniu dokumentacji medycznej

Dokumentacja medyczna to: karty informacyjne ze szpitala, opisy wyników badań, podstawowa dokumentacja z późniejszego leczenia. Wskaż nam te dokumenty, które w Twojej opinii wskazują na błąd medyczny. Opis wydarzeń i skompletowaną dokumentację medyczną skanem prześlij na adres: biuro@kucharskilemieszek.pl Dokumentację możesz przekazać też osobiście bądź przesłać pocztą na jeden z adresów kancelarii: ul. Kazimierza Brokla 2, 00-011 Warszawa lub ul. Chopina 14, 20-023 Lublin. W wiadomości podaj swój numer telefonu.

Wiedz, że masz prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej Twojego stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych. Jeżeli placówka medyczna odmawia Ci wydania dokumentacji możesz udzielić nam pełnomocnictwa do jej pozyskania w Twoim imieniu.

W drugim kroku podejmujemy się analizy Twojej sprawy, która zajmuje nam niekiedy nawet kilka tygodni. Analiza jest bezpłatna.

Konsultujemy Twoją sprawę z lekarzami, z którymi współpracujemy. W pierwszej kolejności analizujemy kwestię przedawnienia. Po analizie Twojej sprawy, poinformujemy Cię, czy sprawa może zostać przez nas przyjęta. Analizujemy Twoją sprawę z innej perspektywy niż Ty, dlatego nawet jeżeli Tobie wydaje się, że błąd medyczny jest oczywisty, ze względu na przepisy materialne i proceduralne niekoniecznie tak jest. Najczęściej zdarzające się sytuacje to takie, kiedy w trakcie leczenia popełniono błędy, ale nie jesteśmy w stanie go udowodnić lub po leczeniu doszło do powikłań, co do których byłeś poinformowany i z którymi musiałeś się liczyć. Niekiedy też popełniono błąd medyczny, ale to nie on doprowadził do śmierci pacjenta. Jeżeli nie będzie podstaw prawnych do przyjęcia Twojej sprawy i szans na jej pozytywne zakończenie, poinformujemy Cię o tym. Jeżeli nie będziemy mieć wystarczających informacji lub dokumentów, również Cię o tym poinformujemy.

W kroku trzecim, po pozytywnej analizie Twojej sprawy zaproponujemy Ci reprezentację i podpisanie umowy z naszą kancelarią. Jeżeli się zgodzisz, zaczniemy pracować nad Twoją sprawą. W pierwszej kolejności kierujemy wezwanie do zapłaty do podmiotu leczniczego i ubezpieczyciela. Może się zdarzyć, że w Twoim przypadku inny podmiot będzie odpowiadał za błąd medyczny.

Wezwanie do zapłaty jest obowiązkowym elementem etapu polubownego załatwienia sprawy. Skonstruowanie wezwania do zapłaty jest równie ważne, co pozwu, ponieważ to w nim określasz podstawę prawną żądania i roszczenie, którego spełnienia domagasz się od przeciwnika. Niepoprawnie skonstruowane wezwanie może przekreślić Twoje szanse na polubowne załatwienie sprawy bądź niedoszacowanie kwoty odszkodowania lub zadośćuczynienia.

Jeżeli podmiot leczniczy i ubezpieczyciel wypłacą niewielką część żądanego odszkodowania, albo nie uznają swojej odpowiedzialności za błąd medyczny, kierujemy sprawę na drogę postępowania sądowego. Z odpowiedzi podmiotu leczniczego lub ubezpieczyciela nierzadko dowiemy się również o tym, jakie stanowisko będzie prezentował w przypadku postępowania sądowego. Przedstawimy Ci informację o kosztach sądowych lub wypełnisz wniosek o zwolnienie z kosztów sądowych, jeżeli Twoja sytuacja finansowa i materialna pozwala na pozytywne rozpatrzenie takiego wniosku.

Krok 4. Droga sądowa. 

Po złożeniu pozwu, przeciwnik go dostaje i składa odpowiedź na pozew. Wyznaczane są rozprawy, przesłuchiwani świadkowie. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz w nich uczestniczyć, my reprezentujemy Cię podczas nich. Przeprowadzany jest też dowód z opinii biegłego, który oceni, czy doszło do błędu lub nie. Jeżeli opinia biegłego nie jest dla Ciebie korzystna, staramy się ją podważyć. Postępowanie sądowe w I instancji zajmuje kilka lat. Jeżeli wyrok nie jest dla Ciebie korzystny, możesz apelować. W sądzie II instancji zazwyczaj nie są już przeprowadzane dowody. Sąd II instancji opiera się na materiale dowodowym zgromadzonym przed sądem I instancji.

Jeżeli wyrok I lub II instancji (po apelacji) jest dla Ciebie korzystny, dostajesz zasądzone odszkodowanie lub zadośćuczynienie.

Jeżeli masz pytania i chciałbyś skonsultować Twoją sprawę, skontaktuj się z nami.

Udostępnij:
Facebook linkedin
Tarcza antykryzysowa i pomoc publiczna – podstawowe informacje | Co muszą wiedzieć przedsiębiorcy?

Do dyspozycji przedsiębiorców oddajemy kilka krótkich i jasnych informacji w zakresie możliwości jakie daje im obecny stan prawny w zakresie rozwiązań tarczy antykryzysowej. Zachęcamy również do skorzystania z nieodpłatnie (pro publico bono) świadczonej przez naszą kancelarię pomocy przedsiębiorcom sektora MŚP przy wypełnianiu i składaniu wniosków o ulgi czy wsparcie.

Użycie nazwy innego przedsiębiorcy jako czyn nieuczciwej konkurencji

Nazwa przedsiębiorcy powinna dostatecznie odróżniać ją od innych i nie wprowadzać klientów w błąd. Niestety, niektórzy wykorzystują renomę innego przedsiębiorstwa, wykorzystując do tego jego nazwę. Czy takie postępowanie się opłaca? Jak chronić swoją markę?

Zmiana umowy albo jej rozwiązanie z powodu okoliczności związanych z epidemią COVID-19

W sytuacji konieczności zmiany umowy albo jej rozwiązania z powodu okoliczności związanych z epidemią COVID-19 znalazło się wiele osób. Jakie rozwiązania prawne istnieją w takiej sytuacji?